Protestantse
Gemeente Erica
Het Kruispunt
pke
  • Welkom
  • Kerkdiensten
    • Orde van Dienst van 26 maart
    • Plaatselijke Regeling
    • Wie heeft de bloemen gekregen
    • Kerk Collectes
  • Kerken met vaart
    • Kerken met vaart
    • Activiteiten
  • Activiteiten en foto's
    • Musical
    • Ouderenochtend
    • Activiteiten
    • Foto's
  • Jeugdwerk
    • Kinderkoor
  • Contact
  • ANBI en Kerkelijke betalingen
    • ANBI Kerk
    • ANBI Diaconie
    • Kerkelijke betalingen
    • Beleidsplan
    • Collectemunten
    • Rouw- en Trouwdiensten
Kerkdienstgemist Contact
PKN

Plaatselijke Regeling

Plaatselijke regeling ten behoeve van het leven en werken van de
PKN Het Kruispunt te Erica. 
                                                                                  
 
 
 
Inhoud
 
Paragraaf Inhoud
   
1 Samenstelling van de kerkenraad
2.1. Verkiezing van ambtsdragers algemeen
2.2. Verkiezing van ouderlingen en diakenen
2.3 Verkiezing van predikanten
3 De werkwijze van de kerkenraad
4 Besluitvorming
5 De kerkdiensten
6. De vermogensrechtelijke aangelegenheden - algemeen
6.1. De vermogensrechtelijke aangelegenheden – kerkrentmeesterlijk
6.2. De vermogensrechtelijke aangelegenheden - diaconaal
6.3. De vermogensrechtelijke aangelegenheden – begrotingen en jaarrekeningen
7
8
Vaststelling en wijziging van de plaatselijke regeling
Overige bepalingen
 
  Ondertekening
 
 
 
Aanvullende toelichting
 
 
Vaststelling
 
Deze plaatselijke regeling is vastgesteld/gewijzigd door de kerkenraad op 27 juli 2020 en is vanaf 27 juli 2020 geldig.

 
§ 1. Samenstelling van de kerkenraad
 
1.1. Aantal ambtsdragers
 
De kerkenraad bestaat uit de volgende ambtsdragers:
 
  Gewenst Verplicht minimum
(Ord. 4-6-31)
Realiteit
2020
 
Predikant 1 1 1
Ouderlingen-pastoraal 5 2 3
Ouderlingen-kerkrentmeester 2 2 1
Ouderling-scriba 1   1
Diakenen 5 2 5
Jeugdouderling 1   1
Totaal 15 7 12
 
 
Ord. 4-9-3: “De kleine kerkenraad wordt gevormd door het moderamen van de kerkenraad en tenminste vier andere ambtsdragers, waarbij alle ambten aanwezig zijn.”
 
Op de kleine kerkenraad zijn de bepalingen voor kerkenraden van toepassing. Er zijn tenminste zeven leden en tenminste zes vergaderingen per jaar, enz.
 
§ 1B. Samenstelling van de kleine kerkenraad
 
 
1B.1. Aantal ambtsdragers
 
De kleine kerkenraad bestaat uit de volgende ambtsdragers:
 
   
Scriba Moderamen
Predikant Moderamen
Ouderling  
Ouderling-kerkrentmeester Moderamen
Diaken   
Jeugdouderling  
 
Totaal: moderamen plus minimaal drie andere ambtsdragers.
 
§ 1C. Samenstelling werkgroepen
 
1C.1. Werkgroepen
De volgende werkgroepen zijn ingesteld:
 
Werkgroep Pastoraat met als opdracht bezoekwerk met de volgende samenstelling:
Pastorale ouderlingen en pastoraal werkers.
 
 
Werkgroep financiën met als opdracht financieel beleid en beheer met de volgende samenstelling:
Ouderlingen-kerkrentmeesters, overige kerkrentmeesters.
 
Werkgroep diaconie met als opdracht diaconaal werk en ZWO met de volgende samenstelling:
Diakenen en diaconaal rentmeesters.
Werkgroep ZWO.
    
§ 2.1 Verkiezing van ambtsdragers algemeen
 
§ 2.1. Artikelen
2.1.1. Stemrecht en verkiesbaarheid
De belijdende leden van de gemeente zijn stemgerechtigd en verkiesbaar.
 
Ter keuze:
 
  Stemgerechtigd Verkiesbaar
Doopleden van de gemeente vanaf 18 jaar Ja Ja
zij worden bevestigd tot belijdende leden
Niet-gedoopte kinderen nee nee
Gastleden (belijdend) nee nee
 
Gastleden (dooplid)
vanaf 18 jaar
nee nee
Vrienden (belijdend lid van een gemeente binnen PKN nee nee
 
Vrienden (dooplid van een gemeente binnen PKN
vanaf 18 jaar
nee nee
Overige vrienden, geen lid van een kerk nee nee
 
 
2.1.2. Regels voor het stemmen
Volgens ordinantie 3:1:
Artikel 1. De roeping tot het ambt
1. De roeping tot het ambt in de gemeente geschiedt van Christuswege door de gemeente bij monde van de kerkenraad.
2. De ambtsdragers worden geroepen op grond van een onder leiding van de kerkenraad gehouden verkiezing door de stemgerechtigde leden van de gemeente, dan wel, indien de orde van de kerk dit aangeeft, op grond van verkiezing door de kerkenraad. 3. Met het oog op de verkiezing herinnert de kerkenraad de gemeente aan de plaats en het werk van het ambt in de gemeente van de Heer. Artikel 2. De verkiezingsregeling 1. De verkiezing wordt gehouden volgens een door de kerkenraad vast te stellen regeling
 
Plaatselijke regeling tav de verkiezing van ambtsdragers:
 
  1. 2 maanden voor de bevestiging van ambtsdragers in de dienst op 1e Pinksterdag, wordt aan de gemeente bekend gemaakt welke vacatures er zijn (met name genoemd wie uit de kerkenraad aftreden).
  2. De gemeente wordt opgeroepen namen in te dienen. Als er meer namen zijn dan vacatures wordt in de kerkenraad gestemd.
  3. De kerkenraad doet ook zelf voordracht en benadert deze mensen nadat in een vergadering van de voltallige kerkenraad daarover is gestemd.
  4. De kerkenraad maakt uiterlijk 2 weken voor de bevestiging aan de gemeente bekend welke gemeenteleden hun roeping tot het ambt hebben aanvaard en zullen worden bevestigd. Tegen deze bevestiging kan binnen een week na de afkondiging bezwaar worden ingebracht.
 
§ 2.2. Artikelen
 
2.2.1 Verkiezingsmaand (keuzemogelijkheid)
 
De verkiezing van ouderlingen en diakenen vindt jaarlijks plaats in april/mei (maand).
De bevestiging vindt jaarlijks plaats op de 1e Pinksterdag in de eredienst.
 
 
§ 2.3 Verkiezing van predikanten
 
§ 2.3. Artikelen
 
Of:
 
2.3.1. Verkiezing door de kerkenraad (keuzemogelijkheid)
In afwijking van het bepaalde in Ord. 3-4-6 worden predikanten verkozen door de kerkenraad. Dit is van toepassing in Erica want meer dan 200 stemgerechtigde leden.
Wel moet de kandidaat aan de gemeente worden voorgesteld. Aan het eind van die kennismaking met de gemeente kan de kerkenraad tot stemming overgaan.
 

§ 3. De werkwijze van de kerkenraad
 
§ 3. Artikelen
 
3.1. Aantal vergaderingen (keuzemogelijkheid)
De grote kerkenraad vergadert in de regel 4 maal per jaar.
 
3.2. Bijeenroepen van de vergadering
De vergaderingen van de kerkenraad worden tenminste 3 (aantal) dagen van tevoren bijeengeroepen door het moderamen, onder vermelding van de zaken, die aan de orde zullen komen (de agenda). Bij calamiteiten ligt dit anders.
 
3.3. Verslaggeving
Van de vergaderingen wordt een schriftelijk verslag opgesteld, dat in de eerstvolgende vergadering door de kerkenraad wordt vastgesteld.
 
Indien gekozen is voor een kleine kerkenraad:
            3.1. Aantal vergaderingen
De kerkenraad vergadert in de regel 4 maal per jaar.
De kleine kerkenraad vergadert in de regel 8 maar per jaar.  
 
3.2. Bijeenroepen van de vergadering
De vergaderingen van de kerkenraad en de kleine kerkenraad worden tenminste 3 dagen van tevoren bijeengeroepen door het moderamen, onder vermelding van de zaken, die aan de orde zullen komen (de agenda).
 
            3.3. Verslaggeving
Van de vergaderingen wordt een schriftelijk verslag opgesteld, dat in de eerstvolgende vergadering door de (kleine) kerkenraad wordt vastgesteld.
 
3.4. Openbaarmaking besluiten
Niet vertrouwelijke besluiten, genomen in de vergadering van de kerkenraad, worden hetzij schriftelijk in het kerkblad, hetzij door een mondelinge mededeling binnen een redelijke termijn aan de gemeente bekend gemaakt. 
 
3.5. Verkiezing moderamen
De verkiezing van het moderamen (ord. 4-8-2) geschiedt eens per 2 (aantal) jaar in de eerste vergadering van de maand september.
 
3.6. Plaatsvervangers
In de vergadering genoemd in art. 3.5 worden de plaatsvervangers van de preses en de scriba aangewezen.
 
3.7. Jaargesprekken
De jaargesprekken met de predikant worden gehouden door moderamen en/of leden van de kleine kerkenraad in de maand januari.
 
3.8.  Toelating toehoorders tot de vergaderingen
Tot de vergaderingen van de kerkenraad worden gemeenteleden, vrienden en andere belangstellenden als toehoorder toegelaten, tenzij de kerkenraad besluit een zaak in beslotenheid te behandelen.
 
3.9. Archiefbeheer
Het lopend archief van de kerkenraad berust bij de scriba, met inachtneming van de verantwoordelijkheid van de het college van kerkrentmeesters voor de archieven van de gemeente uit hoofde van Ord. 11-2-7.
 
3.10. Bijstand door commissies
De kerkenraad laat zich in zijn arbeid bijstaan door de navolgende commissies:
 
ZWO
Werkgroep Pastoraat
Werkgroep Ouderenochtend
Catecheseteam
Werkgroep Kindernevendienst
Kids Friday
Werkgroep Kerkblad en Zondagsbrief
Organisten
 
Nadere bepalingen omtrent de samenstelling, benoeming en opdracht van de commissies, de contacten tussen kerkenraad en de commissies, de werkwijze van de commissies, de verantwoording aan de kerkenraad e.d. zijn per commissie vastgelegd in een instructie, die als bijlage aan deze plaatselijke regeling is gehecht.
 
§ 4.  Besluitvorming
 
De kerkorde bevat een artikel over besluitvorming in kerkelijke lichamen in het algemeen: Ord. 4, artikel 5 Lid 4 bepaalt dat tenminste de helft van het aantal leden aanwezig moet zijn, wil er besluitvorming plaats kunnen vinden. Is dit ‘quorum’ er niet, dan moet een nieuwe vergadering worden uitgeschreven. Zie verder de ordinantietekst (NB!: dit artikellid kan niet worden toegepast op verkiezingen door gemeenteleden).
“De helft” is niet hetzelfde als “de helft plus één”. Bijvoorbeeld: een kerkenraad telt 11 leden. De helft is 6 (5,5 naar boven afgerond). De helft plus één zou 6,5 naar boven afgerond = 7 zijn!
 
Ord. 4, art. 5 Besluitvorming
1.  In alle kerkelijke lichamen worden besluiten steeds na gemeenschappelijk overleg en zo mogelijk met eenparige stemmen genomen.
Blijkt eenparigheid niet bereikbaar, dan wordt besloten met meerderheid van de uitgebrachte stemmen, waarbij blanco stemmen niet meetellen.
2.  Stemming over zaken geschiedt mondeling tenzij om schriftelijke stemming wordt gevraagd. Staken de stemmen, dan vindt herstemming plaats. Staken de stemmen weer, dan is het voorstel verworpen.
3.  Stemming over personen geschiedt schriftelijk.
Wanneer er niet meer kandidaten zijn dan er verkozen moeten worden, kan mondeling worden gestemd als niemand van de aanwezige leden tegen mondelinge stemming bezwaar maakt.
Indien één kandidaat wordt voorgesteld en de stemmen staken, vindt herstemming plaats. Staken de stemmen weer, dan is de kandidaat niet verkozen.
Indien er meer kandidaten zijn dan er verkozen moeten worden, zijn van hen verkozen diegenen op wie de meeste stemmen zijn uitgebracht en die de meerderheid van de uitgebrachte stemmen hebben behaald, tot het aantal vacatures dat vervuld moet worden.
Indien voor een vacature geen van de kandidaten een meerderheid heeft behaald, vindt een herstemming plaats tussen de twee kandidaten die de meeste stemmen behaalden.
Staken de stemmen, dan vindt herstemming plaats. Staken de stemmen weer, dan beslist het lot.
4.  Geen besluiten kunnen worden genomen indien niet ten minste de helft van het aantal leden zoals dit voor het kerkelijk lichaam is vastgesteld, met een minimum van drie leden, ter vergadering aanwezig is
Wanneer in een vergadering het quorum niet aanwezig is, kan ten aanzien van een op die vergadering ingediend voorstel een besluit worden genomen op een volgende vergadering die ten minste twee weken later wordt gehouden, ook wanneer dan het quorum niet aanwezig is, mits ten minste drie leden aanwezig zijn.
5.Voor besluitvorming in een vergadering met stemgerechtigde leden van de gemeente zijn de leden 1 tot en met 3 van overeenkomstige toepassing, tenzij in de plaatselijke regeling anders is voorzien.
 
§ 5. De kerkdiensten.
 
Geen overleg met de gemeente indien sprake is van voortzetting van bestaand beleid in andere gevallen worden wijzigingen gecommuniceerd met de gemeente en wordt de gemeente gehoord, de kerkenraad neemt daarop een besluit.
 
5.1. Plaats en aantal kerkdiensten
De wekelijkse kerkdiensten van de gemeente worden volgens een door de kerkenraad vastgesteld rooster gehouden in Het Kruispunt (aanduiding kerkgebouw(en)).
 
5.2. Beantwoording doopvragen
Bij de bediening van de doop van kinderen kunnen belijdende leden en doopleden de doopvragen beantwoorden.
 
5.3.  Deelname aan het avondmaal
Tot de deelname aan het avondmaal worden zowel belijdende leden, doopleden en andere aanwezigen uitgenodigd.
 
5.4. Andere levensverbintenissen
Levensverbintenissen van twee personen, anders dan een huwelijk van man en vrouw, kunnen als een verbond van liefde en trouw voor Gods aangezicht worden gezegend.
Betrokkenen dienen een verzoek daartoe ten minste 8 (aantal) weken van tevoren in te dienen bij de kerkenraad.
Tenminste een van de betrokkenen dient in het register van de gemeente ingeschreven te zijn.
Na ontvangst van het verzoek voert een afvaardiging van de kerkenraad een gesprek met de betrokkenen.
Tenminste 2 (aantal) weken voorafgaande aan de kerkdienst, waarin de levensverbintenis wordt gezegend, wordt dit bekendgemaakt door middel van een afkondiging in een zondagse kerkdienst en een aankondiging in het kerkblad.
 
Alleen een naar burgerlijke wet tot stand gekomen verbintenis tussen twee personen waarvan door een ambtenaar van de burgerlijke stand een akte van registratie is opgemaakt - dienend als bewijs van opname in de registers van de burgerlijke gemeente - kan worden gezegend.

§ 6. De vermogensrechtelijke
§ 6.1. Artikelen
 
6.1.1. Omvang van college van kerkrentmeesters  
Het college van kerkrentmeesters bestaat uit minimaal 3 leden.
 
6.1.2. Verkiezing van voorzitter, secretaris en penningmeester (keuzemogelijkheid)
De verkiezing van de voorzitter, secretaris en penningmeester geschiedt eens per 2 (aantal) jaar in de eerste vergadering van de maand september.
 
6.1.3.  Plaatsvervangers
In de vergadering, genoemd in art. 6.2.3., worden de plaatsvervangers van de voorzitter en secretaris aangewezen.
 
6.1.4. De administratie (keuzemogelijkheid)
Het college van kerkrentmeesters wijst een administrateur aan.
De administrateur woont de vergaderingen van het college bij en heeft daar een adviserende stem. Op hem/haar is het bepaalde in ord. 4-2 betreffende de geheimhouding van toepassing.
 
 
6.1.5. De bevoegdheden van de penningmeester 
De handtekeningbevoegdigde is bevoegd betalingen te doen namens de gemeente, met inachtneming van het door de kerkenraad vastgestelde beleidsplan en de begroting, tot een maximaal bedrag van €10.000,-- per betaling.
Voor betalingen boven dit bedrag zijn voorzitter en penningmeester of secretaris en penningmeester gezamenlijk bevoegd.
Bij afwezigheid of ontstentenis van de penningmeester treedt de voorzitter op als diens plaatsvervanger.

§ 6.2. De vermogensrechtelijke aangelegenheden – diaconaal
 
§ 6.2. Artikelen
 
6.2.1. Omvang college van diakenen
Het college van diakenen bestaat uit minimaal 3 leden.
 
6.2.2. Verkiezing van voorzitter, secretaris en penningmeester (keuzemogelijkheid)
De verkiezing van de voorzitter, secretaris en penningmeester geschiedt eens per 2 jaar in de eerste vergadering van de maand september
 
6.2.3.  Plaatsvervangers
In de vergadering, genoemd in art. 6.2.2, worden de plaatsvervangers van de voorzitter en secretaris aangewezen (mag ook uit de kerkenraad).
 
 
6.2.4.  De administratie (keuzemogelijkheid)
Het college van diakenen wijst een administrateur aan.
De administrateur woont de vergaderingen van het college bij en heeft daar een adviserende stem. Op hem /haar is het bepaalde in ord. 4-2 betreffende de geheimhouding van toepassing.
 
6.2.5.  De bevoegdheden van de penningmeester
De penningmeester is bevoegd betalingen te doen namens de diaconie, met inachtneming van het door de kerkenraad vastgestelde beleidsplan en de begroting, tot een maximaal bedrag van € 5.000,-- per betaling.
Voor betalingen boven dit bedrag zijn voorzitter en penningmeester of secretaris en penningmeester gezamenlijk bevoegd.
Bij afwezigheid of ontstentenis van de penningmeester treedt de voorzitter op als diens plaatsvervanger.

§ 6.3. De vermogensrechtelijke aangelegenheden – begrotingen en jaarrekeningen
 
§ 6.3. Artikelen
 
6.3.1. Het in de gelegenheid stellen van gemeenteleden hun mening kenbaar te maken over begroting en jaarrekening.
 
Voor de vaststelling dan wel wijziging van de begroting en voor de vaststelling van de jaarrekening wordt jaarlijks in mei een gemeentevergadering belegd.
 
§ 7. Vaststelling en wijziging van de plaatselijke regeling 
 
Ordinantieteksten
 
Ordinantie 4-8-5
 
De kerkenraad maakt een plaatselijke regeling met daarin regelingen ten behoeve van het leven en werken van de gemeente, na overleg met de organen van de gemeente op wie de regeling betrekking heeft.
Deze plaatselijke regeling bevat ten minste:
- de regeling voor de verkiezing van ambtsdragers;
- de regeling voor de wijze van werken van de kerkenraad;
- de regeling voor het beheer van de vermogensrechtelijke aangelegenheden van de gemeente;
 
Deze regelingen worden na vaststelling of wijziging ter kennisneming toegezonden aan het
breed moderamen van de classicale vergadering en in geval van een evangelisch-lutherse
gemeente tevens aan de evangelisch-lutherse synodale commissie.
 
Ordinantie 4-8-9
…
De kerkenraad neemt geen besluiten tot het wijzigen van de gang van zaken in de gemeente ten aanzien van
- het toelaten van doopleden tot het avondmaal
- het zegenen van andere levensverbintenissen dan een huwelijk van man en vrouw
dan na beraad in de gemeente.
De kerkenraad neemt in ieder geval geen besluiten tot het wijzigen van de gang van zaken in de gemeente ten aanzien van:
- het beantwoorden van de doopvragen door doopleden;
- de wijze van de verkiezing van ambtsdragers;
en ter zake van:
- de aanduiding en de naam van de gemeente;
- het voortbestaan van de gemeente;
- het aangaan van een samenwerkingsverband met een andere gemeente;
- de plaats van samenkomst van de gemeente;
- het verwerven, ingrijpend verbouwen, afbreken, verkopen of op andere wijze vervreemden van een kerkgebouw;
- de plaatselijke regeling als bedoeld in artikel 8-5;
dan nadat de leden van de gemeente in de gelegenheid zijn gesteld hun mening kenbaar te maken.
….
 
§ 8. Overige bepalingen
 
8.1. …
 
 
 
8.2. …
 
 
Ondertekening
 
Aldus te Erica vastgesteld in de vergadering van de kerkenraad van 27 juli 2020 (27-07-2020).
 
 
R. Beuker, technisch voorzitter kerkenraad
 
 
 
……………………………………………………………….
 
 
R.B. Groenhof-Nonkes, scriba
 
 
………………………………………………………………..
 
Aan te raden bijlagen
 
Indien van toepassing: rooster van aftreden ambtsdragers (bij § 2.2.)
Hier kan bijvoorbeeld geregeld worden dat elk jaar een ¼ van de ambtsdragers aftreedt of dat elke 2 jaar de ½ aftreedt.
 
Instructie archiefbeheer (bij §3)
 
Instructies werkgroepen en commissies (bij § 3)
Met bepalingen omtrent samenstelling, benoeming en opdracht van de werkgroepen en commissies, de contacten tussen kerkenraad en de werkgroepen en commissies, hun werkwijze, de verantwoording aan de kerkenraad e.d.
 
De colleges van kerkrentmeesters en diakenen tellen ieder ten minste twee ambtsdragers (ouderlingen-kerkrentmeester resp. diakenen) en dus is hun minimumaantal in de kerkenraad ook twee. De niet-ambtsdragers heten kerkrentmeester resp. diaconaal rentmeester. Tellen de colleges echter uitsluitend ambtsdragers, dan zijn de minimumaantallen drie.
 
Ord. 4-6-7 regelt dat de kerkenraad kan benoemen tot lid van de kerkenraad:
- predikanten van de kerk die lid zijn van de gemeente.
Dit is niet verplicht, maar een optie die de kerkorde biedt. De kerkenraad kan dus kiezen of het lidmaatschap van deze predikanten gewenst is of niet. Deze keuze zou de kerkenraad vervolgens vast kunnen leggen in de plaatselijke regeling.

Het Kruispunt | Heidebloemstraat 2 | Erica | Koster: 0591-301654 | Privacyverklaring
Website en CMS ontwikkeld door X-Interactive.nl