Op moment van schrijven is het vakantietijd. Tijd voor mij om verder kennis te maken in de drie gemeenten waar ik aan ben verbonden, en bezoekjes af te leggen. Omdat ik voor een beperkte aanstelling aan drie gemeenten ben verbonden, is het best een uitdaging om het ‘pastoraat’ goed te organiseren. Gelukkig zijn er in de drie gemeenten ‘pastoraal verantwoordelijken’, die mij helpen om af te wegen waar de prioriteiten in het pastoraat liggen. En gelukkig is het ook zo, dat er binnen de kerken volop pastoraal naar elkaar wordt omgezien door gemeenteleden onderling. Ik heb met de pastoraal verantwoordelijken afgesproken dat zij de afspraken voor mij inplannen. U krijgt dan een telefoontje met het verzoek of ik eens langs mag komen. Daarnaast kan er natuurlijk sprake zijn van crisis, ziekte, of naderend overlijden. Schroomt u dan niet om rechtstreeks contact met mij op te nemen.
In mijn vorige bericht heb ik de cursus ‘uitvaarten leiden door gemeenteleden’ onder uw aandacht gebracht. Inmiddels heb ik zeven aanmeldingen uit de drie kerken waaraan ik verbonden ben. We hebben besloten nu ook te werven in de andere kerken binnen ‘Kerken met Vaart’, en de regio. Mocht u nog interesse hebben: laat het gerust weten!
Habakuk in deze tijd..
Laatst sloeg ik de Bijbel open en kwam bij het kleine boekje ‘Habakuk’. U kent het misschien ook wel van het rijmpje waarmee we vroeger de Bijbelboeken uit ons hoofd leerden: ‘Maleachi, waarom lach ie, Habakuk zijn broek is stuk…’
Maar dit alledaagse rijmpje doet geen recht aan de rijkdom van dit Bijbelboekje. Habakuk is een prachtige oude tekst over de mens die klaagt tegen zijn God over het lijden in deze wereld. Het behoort tot de twaalf zogenaamde "kleine profeten" in het Oude Testament. Hoewel het slechts drie hoofdstukken telt, is het een krachtig en diepzinnig boekje dat zich bezighoudt met enkele van de meest fundamentele vragen van het menselijk bestaan: waarom bestaat er onrecht in de wereld, en waar is God in tijden van lijden en chaos?
Over de persoon Habakuk zelf is relatief weinig bekend. De Bijbel geeft geen directe informatie over zijn achtergrond, afkomst, of specifieke rol in de samenleving. Zijn boekje wordt meestal geplaatst rond het einde van de zevende eeuw voor Christus, een periode die werd gekenmerkt door politieke onrust en dreiging van buitenaf, met name van het Babylonische rijk. Het boekje bestaat uit een dialoog tussen de profeet en God. Habakuk vraagt uitleg aan God over het lijden van deze wereld. Hij ziet het kwaad om zich heen en vraagt zich af waarom God niets lijkt te doen om het te stoppen..
Ik moest denken aan het leed in deze tijd. Oorlogen, natuurrampen, ziekte en verdriet. Het lijkt wel of er geen eind aan komt. Dat kan moedeloos maken, of boos en cynisch. Maar Habakuk kiest een andere uitweg. Tòch blijft hij zijn God loven, en juichen voor zijn Heer, omdat hij alleen daar zijn redding en kracht verwacht. In hoofdstuk 3 uit Habakuk zijn diepe vertrouwen in God, ondanks de dreigende omstandigheden. En dan volgt de prachtige tekst in Habakuk 3: 17-19
“Al zal de vijgenboom niet bloeien,
al zal de wijnstok niets voortbrengen,
al zal de oogst van de olijfboom tegenvallen,
al zal er geen koren op de akkers staan,
al zal er geen schaap meer in de kooien zijn
en geen rund meer binnen de omheining –
toch zal ik juichen voor de Heer,
jubelen voor de God die mij redt.
God, de Heer, is mijn kracht,
Hij maakt mijn voeten snel als hinden,
Hij laat mij over toppen van bergen gaan.”